Expositie Kruiswegstaties

Sommige projecten hebben een lange aanlooptijd. Twee jaar geleden begonnen we enthousiast aan dit maatschappelijk verbindende project van The Passion. Corona gooide roet in het eten en The Passion kreeg een jaar later in 2021 een kleiner vervolg in Roermond, maar de meeste schilderijen konden we al in de opengestelde kerk exposeren. Inmiddels zijn het afgelopen jaar de laatste groepen aan de beurt geweest met schilderen en is het project nu klaar en afgerond om officieel ten toon te stellen!

Aanleiding van het project

Voor wie niet meer scherp had wie/waarom, volgt hier een korte uitleg.We beoogden met het project verbinding te leggen tussen verschillende groepen in de Roermondse samenleving, met name voor en met mensen die niet vanzelfsprekend meedoen of meetellen in Roermond. We verbonden en bespraken de thema’s van de kruiswegstaties met zeven van deze groepen, om zo te horen waar zij geloof, hoop en kracht uit putten als het leven hen zwaar valt. Waar vind je hoop, troost, bemoediging of uitzicht? En dat brachten we in beeld door te beschilderen, een aantal keer ook onder bezielende leiding van Roermondse kunstenaars. Van iedere sessie zijn ook foto’s gemaakt en de gesprekken die opgetekend zijn, komen naast de schilderijen te hangen.

Welke groepen deden er mee?

de schildergroep van PSW in Herten, mensen met een beperking.de schildergroep van Camillus, woongroep voor mensen met een chronische (psychiatrische) aandoening.mensen van de Narcotics Anonymous, die wekelijks in onze kerk bijeen komen. bewoners van het AZC Baexem.schildergroep van Maximina, intercultureel vrouwencentrum in de Donderberg.de eetgroep van Bosshardt, de ontmoetingswinkel van het Leger des Heils in Roermond.leden van de ‘Jezus onder de regenboog’, voor mensen met een christelijke LHBTIQ achtergrond.

Nieuwsgierig naar de resultaten?

Kom dan tijdens de momenten van openstelling kijken, tijdens de Open Kerk op dinsdagmiddag tussen 14-17 of op de zondagmorgen. Ook in de Paasweek willen we de kerk een aantal middagen openstellen. De doeken en teksten zullen ook onderdeel zijn van de viering op Goede vrijdag, waar we de beelden en teksten van Jezus lijdensweg in de liturgie zullen integreren.

Na de expositie in onze Minderbroederskerk kan de expositie ook op ’toernee’ in Roermond. Bijvoorbeeld bij de organisaties die meededen, of in openbare plaatsen in Roermond. Heeft u ideeën of netwerk hiervoor? Neem dan gerust contact op met ds Judith.