Legaat

Het is iets waar je niet dagelijks over nadenkt: je nalatenschap. Toch kan het geen kwaad hier tijdig over na te denken, zodat je zeker weet dat het ‘voor later’ goed en naar eigen tevredenheid is geregeld.

Bij een notaris kun je laten vastleggen aan wie je iets wilt nalaten. De notaris legt dit vast in jouw testament. In dit testament kun je een legaat opnemen. Dat betekent dat je een specifieke zaak of een bepaalde som geld nalaat aan een speciaal persoon. Zo kun je in een legaat bepalen dat je sieraden naar je dochter gaan, je auto naar je broer en een geldbedrag naar een goede vriend(in). Je kunt ook een goed doel aanwijzen in een legaat. Denk hierbij eens aan de kerk. Bijvoorbeeld als je wilt nalaten wat je gelooft, de kerk voor de toekomst in stand wilt houden of de kerk in het algemeen een warm hart toedraagt. Een legaat is een welkome aanvulling op de vrijwillige bijdragen die de kerk ontvangt.

De Minderbroederskerk heeft een ANBI-status. Daardoor hoeft de kerk geen erfbelasting te betalen over het legaat. Het legaat kan daarom direct en volledig worden gebruikt, voor bijvoorbeeld het onderhoud van de kerk of een nieuw project zoals destijds de Open Kerk.

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Een notaris kan je hierover adviseren.