Oproep vanuit Gönskruszka tbv vluchtelingen Oekraïne

Beste gemeenteleden,

Afgelopen maandag (28-2) kregen we een noodoproep van Levente, de predikant van de gemeente in Gönskruszka waar onze lekkere honing vandaan komt.

Hier volgt een verkorte vertaling van deze mail:

We konden al vanaf oktober voelen dat de situatie in het oosten moeilijker werd. En dan in een flits hebben we een oorlog in de buurt. Als kerkgemeenschap hebben we donderdag (dat was 24 februari) een groep geformeerd, die iedere dag naar de grens met Oekraïne gaat en persoonlijke hulp aanbiedt zoals eten, transport en overnachtingsplaatsen. Onze kerkgemeente heeft 150 slaapplaatsen georganiseerd en onze sociale keuken maakt voor iedereen eten. Op dit moment gebruiken wij daarvoor onze reserves uit het honingproject. We weten niet hoe lang we dat gaan uithouden: de gebouwen verwarmen, ingrediënten voor het eten en de brandstof voor het reizen van en naar de grens. Dan nog spullen zoals matrassen, slaapzakken etc.,

Kunnen jullie ons ondersteunen? Alle hulp is welkom om dit langer vol te kunnen houden.

Hartelijk dank, we voelen ons gesteund door jullie gebed en zielsverwantschap.

Levente

De ZWO en diaconie hebben samen deze week een bedrag van €1000 overgemaakt. Maar er is veel meer nodig om ook op langere termijn vluchtelingen te kunnen opvangen. Daarom vragen we u om alstublieft een gift over te maken op de rekening van de ZWO onder vermelding van Hulp Hongarije-Oekraïne. Het rekeningnummer is NL82RABO0373738900 t.n.v. Diaconie Protestantse Gemeente Roermond inz. ZWO.

U kunt ook via de site geld overmaken via deze link.

Als u de bovenste mogelijkheid kiest weten we dat het voor Hongarije is. Het geld zal door de ZWO worden overgemaakt naar Hongarije.

De NOS maakte een filmpje over de situatie aan de Hongaarse grens, dat kunt u hier bekijken.