AZC Nieuws – mei

Pasen ligt alweer achter ons. In aanloop naar Pasen werd er voor Petrus in het Land opnames in onze kerk gemaakt. Onze kerk en onze kerkgemeenschap werd in beeld en geluid prachtig neergezet. Voor degenen die het programma nog niet hebben gezien en dit nog willen doen: gebruik deze link.

Ook was onze kerk, en ons gemeentelid Yi Guo, in The Passion te zien. Aan the Passion deden ook twee AZC-ers van onze kerkgemeenschap mee. Het gaat om Yousef Firouzbakht ( 2e gezicht kruisdrager van rechts ) en Hashmat Rahmati ( 2e gezicht kruisdrager van links ).

In april heeft een grote uitstroom uit het AZC Baexem plaatsgevonden. Zo zijn Richard, Pedro, Jawad, Yashar, het gezin van Ehsan en Vahideh naar AZC Arnhem vertrokken. Daar verblijven ze in afwachting van hun gesprek met de IND. Daarvoor worden ze voor een paar dagen naar het AZC Zevenaar verplaatst. Na hun gesprekken aldaar vindt er een transfer plaats naar een ander AZC elders in het land. Er breekt nu een spannende tijd voor hen aan. Zij vragen of u hen wilt gedenken in uw gebeden.

In de afgelopen twee jaar hebben zij meegeholpen met het onderhoud van de kerktuin, het poetsen van de kerk en andere klussen. Zo hielp Ehsan mee met het verzorgen van de online kerkdiensten.

Hiernaast een foto vlak voor vertrek naar Arnhem. Van links naar rechts: Yashar, Ehsan, mijn persoon, Jawad en Vahideh. Op de voorgrond Barad, de zoon van Ehsan en Vahideh. AANVULLING: Na het schrijven van “Nieuws uit het AZC” en het versturen ervan naar de redactie van Contact kwam op 20 april het bericht binnen dat Ehsan en Vahideh asiel is verleend. Ze mogen in Nederland blijven. Vahideh vroeg mij om het volgende bericht met jullie te delen:

Ik dank God en we willen dat jij en onze andere broeders en zusters in de kerk in deze vreugde met ons delen

Zoals u weet wonen AZC-ers al jarenlang onze erediensten bij. Zeker, ze begrijpen niet alles wat er wordt gezegd. Ook is onze manier van kerken niet altijd duidelijk voor hen. Wat wij met de paplepel ingegoten kregen moeten zij moeizaam leren, mede door taalbarrières. Maar zij voelen zich in Christus met ons verbonden en halen hier ook door de zondagse erediensten kracht uit. Afgelopen 2e kerstdag vierden Iraanse en Afghaanse AZC-ers samen met Nederlanders met een Iraanse/Afghaanse achtergrond van de Farsi sprekende kerkgemeente Venlo kerst in onze kerk en in het Farsi. Dit werd door beide groepen ongelofelijk gewaardeerd. Dit heeft op 1e Paasmiddag een vervolg gekregen. Wederom ging voorganger Gevik Hairatetian voor in de dienst. Opnieuw grote dankbaarheid voor het ter beschikking stellen van onze kerk. Juist het vieren van de grote Christelijke feestdagen in de eigen taal geeft hen heel veel (geloofs)kracht en energie.

Ook de Iraanse predikant eindigde zijn preek met Amen. Amen komt van het Hebreeuwse אָמֵן (a-m-n) dat weer is gerelateerd aan het woord אֱמוּנָה (emunah) wat geloof betekend. Wanneer een persoon, bijvoorbeeld u, Amen uitspreekt bevestigd hij of zij daarmee hetgeen is gezegd als blijk van geloof. Amen wordt in de meeste talen niet vertaald, maar in zijn originele Hebreeuwse vorm gehouden.

Gerben Huberts