AZC Nieuws – januari

De meteorologische winter is aan zijn laatste maand begonnen. De donkere feestdagen liggen achter ons. Op het moment van het schrijven van dit artikel, het is vlak voor kerst, is ons land in een 2e lockdown. Wie had dat een paar weken geleden nog kunnen bedenken? De kerstdagen zullen voor u anders zijn uitgepakt dan u gedacht heeft. Zo ook voor de mensen uit het AZC. Een aantal mannen uit het AZC hebben meegeholpen de kerstboom in de kerk te dragen en op te tuigen. Toen was er nog geen corona vuiltje aan de lucht.

Hierboven van links naar rechts Jawad, Mahdi, Klaas, Richard en Yashar.

Onze Iraanse leden wachten al tot 2 jaar op hun eerste gesprek met de IND. Vaker werd hun een datum voorgehouden waarop ze het 1e gesprek met de IND tegemoet konden zien. In september 2020 kregen ze bericht van de IND dat ze eindelijk hun 1e gesprek met de IND tegemoet konden zien. Ze werden snel daarna medisch gecontroleerd en wachten, en wachten, en wachten totdat ze begin december per brief op de hoogte werden gesteld dat hun gesprek pas in 2021 zou plaatsvinden. Er zijn onder hen die al meer dan twee jaar wachten op het 1e gesprek met de IND. Ze zien asielzoekers uit Turkije en Syrië die binnen een half jaar de IND gesprekken achter de rug hebben, tot Nederland zijn toegelaten en al in hun toegewezen huis wonen. Dit is voor hen onbegrijpelijk. In verschillende AZC’s hebben ze aandacht voor hun situatie gevraagd, waaronder bij het AZC in Baexem. Gemeenteleden waren hierbij aanwezig.

Hierboven zien we onder andere Niclaa, Nittert, Claska en Annetjie. Over deze actie zijn artikelen verschenen in de Limburger en Roermonds nieuws. Voor hen die het nieuws nog willen lezen en de foto’s nog willen bekijken volgt hier de links naar de betreffende artikelen:

Twee dagen voor kerst hebben vier mannen uit het AZC de kerk gepoetst, behalve de vloer. Al het houtwerk als de banken, schotten, tafels, deuren werden afgenomen zodat we op 1e en 2e kerstdag in een schone kerk de geboorte van Jezus Christus mochten vieren. Op de onderstaande foto staan en zitten ze van links naar rechts: Yashar, Mahdi, Pajam en Richard.

Zoals u weet wonen AZC-ers al jarenlang onze erediensten bij. Zeker, ze begrijpen niet alles wat er wordt gezegd. Ook is onze manier van kerken niet altijd duidelijk voor hen. Wat wij met de paplepel ingegoten kregen moeten zij moeizaam leren, mede door taalbarrières. Maar zij voelen zich in Christus met ons verbonden en halen hier ook door de zondagse erediensten kracht uit. Met de kerst in aantocht kwam een gemeentelid met het idee om 2e kerstdag een kerkdienst te organiseren in de Farsi taal. Dit heeft dan ook op 2e kerstdag plaatsgevonden. De voorganger Gevik Hairatetian ging voor in de dienst. Het 1e gedeelte van de dienst werd geleid door de vrouw van de voorganger en werden er veel opwekkingsliederen gezongen. Daarna sprak Gevik over Kerstmis. Hij vroeg aan de mensen naar de betekenis van kerstmis. Velen zeiden de geboorte van Jezus. Hij vertelde dat de aanwezigheid van Jezus de kern is. God is bij ons gekomen. Hij maakte een soort vergelijking tussen een vaccin tegen corona en Jezus als “vaccin” en geeft ons de mogelijkheid van een nieuw eeuwig leven met Hem.

Ook de Iraanse predikant eindigde zijn preek met Amen. Amen komt van het Hebreeuwse אָמֵן (a-m-n) dat weer is gerelateerd aan het woord אֱמוּנָה (emunah) waat geloof betekend. Wanneer een persoon, bijvoorbeeld u, Amen uitspreekt bevestigd hij of zij daarmee hetgeen is gezegd als blijk van geloof. Amen wordt in de meeste talen niet vertaald, maar in zijn originele Hebreeuwse vorm gehouden.

Gerben Huberts