De diaconie en haar werkzaamheden

De diaconie wil u graag iets vertellen over haar werkzaamheden.

Het meeste werk dat er gedaan wordt is onzichtbaar.

Wat heel zichtbaar is, is het vervoer van mensen vanuit het AZC naar de kerk op zondag.

Verder worden ze een enkele keer geholpen om een fiets te krijgen maar financieel krijgen ze geen ondersteuning van de diaconie.

De diaconie regelt ook vervoer voor ieder ander die graag naar de kerk wil maar dat niet zelfstandig kan. Daarvoor kunt u contact opnemen met Klaas Baas of Wilma Jonker.

Als u niet meer naar de kerk kunt komen en u wilt graag het avondmaal vieren kunt u contact met de dominee of de diaconie opnemen. Dan kan er bij u thuis of in een verzorgingshuis een avondmaal gepland worden.

Als er financieel moeilijke tijden zijn, bestaat de mogelijkheid dat de diaconie u kan ondersteunen. Dat kan op verschillende manieren. Het kan een lening zijn of een gift om belangrijke spullen aan te schaffen of u helpen dat er eten in huis is.

Als het door omstandigheden al heel lang niet mogelijk is om op vakantie te gaan dan kan de diaconie u helpen zodat u een keer op vakantie kunt. Daar zijn speciale organisaties voor die op voorspraak van de diaconie een paar vakantiehuisjes beschikbaar stellen. Maar ook als u vanwege mantelzorg al langdurig niet op vakantie bent geweest is er diezelfde mogelijkheid. Daar wordt dan gezorgd voor ondersteuning in het mantelzorgen.

De diaconie heeft contact met de voedselbank. Buiten de jaarlijkse dankdienst wordt er maandelijks gekeken wat de voedselbank nodig heeft en kan de gemeente producten meenemen. Maar als er mensen financieel moeilijk zitten kan de diaconie helpen om voor de voedselbank in aanmerking te komen. Dan is er ook de mogelijkheid om te mogen winkelen bij de kledingbank.

Nieuw is dat de diaconie contact zoekt met mensen die net hun partner hebben verloren. Dat kan door overlijden of scheiding. De diaconie wil helpen bij tijdelijke financiële problemen en bij afwikkelen of ondersteunen bij al het papierwerk. Het is erg zwaar als je partner net overleden is en binnen een week komen de belastingbrieven al binnen.

Er is regelmatig contact met de burger gemeente in verschillende overleggen, zoals het Maatschappelijk platform en Armoede bestrijding.

Wij zijn niet volledig in ons verhaal, maar zo heeft u indruk wat de diaconie doet.

Wilt u ons ondersteunen,  dat kan door een bijdrage op rek.nr: NL66 RABO 0373 7388 97