Kerk als herberg en pleisterplaats: wekelijkse NA groep in de consistorie

Wellicht kent u uit Amerika het gebruik dat kerken daar gastheer zijn voor therapie- en gespreksbijeenkomsten voor mensen met een verslavingsverleden. In Nederland gebeurt dit ook, maar in mindere mate. Onze gemeente is in het afgelopen jaar benaderd door een vergelijkbare groep, de NA (Narcotics Anonymous). Een groep die hulp biedt na het stoppen met een verslaving. Zij volgen een programma dat haar basis en oorsprong vindt in het christelijk geloof, het 12 stappen programma.
Deze NA-groep zoekt een plek in Roermond om haar gespreksgroepen uit te breiden en kwam uit bij onze kerkgemeente.
We hebben hier in de kerkenraad goed over nagedacht en vonden het passend om als kerk plaats te bieden aan mensen voor begeleiding, herstel, gesprek en een luisterend oor. De groep is zelfstandig met een eigen leiding. De afspraken over gebruik, kleine vergoeding e.d. worden met deze leiding afgestemd.
Vooralsnog zal de groep met een proefperiode in februari beginnen op de vrijdagavond. Als de kerkelijke gemeente zelf op vrijdagavond bezet is, dan zal de groep elders ondergebracht moeten worden.
Mocht u als gemeentelid vragen hebben hierover, of van gedachten willen wisselen hierover, of u aanmelden, neem dan gerust telefonisch contact op met de predikant.
ds Judith