Verslag Vergadering Kerkenraad (16 mei 2018)

Punten uit de kerkenraadsvergadering van 16 mei

Beleidsplan
Er wordt gewerkt aan een nieuw beleidsplan. Verschillende geledingen zijn er al mee bezig. Andere geledingen, zoals de Stichting Vrienden van de Minderbroederskerk en het Ontmoetingscentrum, zullen er ook bij betrokken worden. Er wordt ook gedacht aan de architectuur van de kerk: hoe willen we kerk in de toekomst zijn?
Verder kan er nog worden gedacht aan subsidies voor missionaire activiteiten.
De Pastorale Raad heeft al over het beleidsplan nagedacht; daar kwam naar voren dat de betrokkenheid op elkaar belangrijk is. Dat klinkt idealistisch, maar dat gebeurt nu ook al veel.

Vacatures
Er ontstaan de komende tijd verschillende vacatures in de kerkenraad en daarbuiten. Er zal een oproep in Contact gedaan worden voor de functie voor scriba en dit wordt ook twee keer afgekondigd.

Afscheid.
Johan Warringa en Margriet Dumee nemen binnenkort afscheid van de kerkenraad.

Communicatie
Als er een overlijdensbericht binnenkomt bij de predikant of de scriba, vragen zij aan de familie of ze het op prijs stellen dat het bericht via de mail verstuurd mag worden naar alle gemeenteleden. Dit omdat niet iedereen elke zondag in de kerk is en dus niet alle mededelingen hoort.

Nieuwe groep
Er is een voorstel van een paar gemeenteleden om een groep te beginnen: Omgaan met levensvragen. Doelgroep: mensen die zoeken naar een vorm van geloof en hier vragen over hebben. Levensvragen, maar ook andere vragen met een christelijke inslag.

College van Kerkrentmeesters
Er is een nieuw lid bij het CvK.
De kerkenraad stemt in met het voorstel van het CvK om meer verantwoord inkopen te doen. Bijvoorbeeld Faitrade koffie, thee enz. Ook biologische schoonmaakmiddelen.
Er is een idee van een gemeentelid om een veiling der beloften te organiseren. Hierbij gaat het om een veiling van (meestal) diensten (de beloften) die een gemeentelid kan verzorgen voor andere gemeenteleden. Bijvoorbeeld een vaartochtje door iemand met een boot of een diner door iemand die lekker kan koken.
Hiervoor worden gemeenteleden gezocht die willen helpen met de organisatie.

Aafke doelman, scriba